مرداد ۳, ۱۴۰۳

بررسی کاربرد آندرکات در نسل جدید خودروهای فرمول یک

در فصل ۲۰۲۲ اولین تیمی که از تکنیک آندرکات استفاده کرد ردبول بود.

ردبول به عنوان اولین تیم در فصل ۲۰۲۲ با طراحی خاص شاسی و چیدن اجزا در آن که شامل رادیاتور ها، سیستم کولینگ و دیگر اجزای موتور می‌شود محفظه ای تونل مانند در انجین موتور ماشین خود پدید آورد.

ابتدا تصور می شد این حرکت سود و مزیت زیادی برای این تیم اتریشی ندارد اما با ادامه فصل و توسعه RB18b به همه ثابت شد باید از آن استفاده کنند، در نتیجه از همان فصل ۲۰۲۲ اکثر تیم ها به سمت آن رفتند.

اولین تیمی که از ردبول ایده گرفت استون مارتین بود. این تیم انگلیسی با به روزرسانی عظیم خود در جایزه بزرگ اسپانیا کاملا به سمت طرح ماشین ردبول تغییر جهت داد.

کم کم همه تیم ها در توسعه و به روز رسانی های خود از آن استفاده کردند، به جز یک تیم یعنی مرسدس. این تیم به دلیل فلسفه زیروسایدپاد خود هرگز نتوانست از این تکنیک استفاده کند زیرا دارای محدودیت های عظیمی در طراحی شاسی، رادیاتور ها و سیستم کولینگ ماشین بود.

با شروع فصل ۲۰۲۳ ، آندرکات توسعه یافته ردبول عظیم تر می شود تا به جایزه بزرگ مجارستان میرسیم، مکانی که این تکنیک با به روزرسانی ردبول به اوج خود می‌رسد. تیم ردبول با این به روزرسانی حدودا ۲ دهم به دست آورد که عدد بزرگی بود.

همچنان تنها تیمی که از آن استفاده نمیکرد مرسدس بود اما تا جایزه‌ بزرگ بلژیک، با این به روزرسانی مرسدس نیز از آن استفاده کرد اما به شیوه ای متفاوت.

این تیم آلمانی واقع در انگلیس، به دلیل اینکه دارای محدودیت های زیادی در طراحی ماشین بود نمی‌توانست در رادیتیار ها، سیستم کولینگ و شاسی ماشین خود تغییری ایجاد کند، برای همین مرسدس با اضافه کردن حالتی مخروطی به انتهای انجین کاور موتور خود توانست تا حدودی از آن بهره ببرد اما نه به اندازه رقبایش.

اسکودریا فراری در همان فصل قبلی از این تکنیک استفاده میکرد اما با به روزرسانی جایزه بزرگ اسپانیا به چیزی که ردبول استفاده میکرد شبیه تر شد.

با این به‌روزرسانی عملکرد و آیرودینامیک ماشین تیم ایتالیایی به طور کامل دستخوش تغییر شد که موجب شد عملکردی بیشتری از ماشین بگیرند.

تیم بعدی مک‌لارن بود، این تیم انگلیسی با به روزرسانی جایزه بزرگ اتریش توانست تایم زیادی را بدست آورد که تکنیک اندرکات در این موفقیت بی تاثیر نبود.

ماشین تیم مک‌لارن پس از آن به صورت شگفت انگیزی سریعتر شد که نشان میدهد از مدت ها قبل روی آن وقت گذاشته شده بود.

حالا میرسیم به اینکه تکنیک اندرکات چی هست و در واقع چه کاری انجام میدهد.

روی بدنه ماشین، هوا جریان دارد ، تیم ها با استفاده از بال ها به این جریان جهت میدهند و آن را به داونفورس تبدیل میکنند.

با تکنیک آندرکات جریان هوایی که از چرخ ها و تعلیق جلو به روی بدنه ماشین می آید، به دو هوای خیلی خوب و خوب تقسیم می‌شود، جریان هوای خیلی خوب از روی بدنه ماشین به سمت دیفیوزر و بال پشت می رود که باعث تولید حداکثری داونفورس می‌شود، اما جریان هوای خوب از طریق اندرکات به سمت تعلیق عقب میرود و قسمتی که تیم به آن نیاز ندارد (هوای کثیف چرخ جلو) را به بیرون هدایت میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *