مرداد ۳, ۱۴۰۳

FIA به طور رسمی توسعه آیرودینامیکی زودتر از موئد خودرو های جدید فصل 2026 را ممنوع کرد.

FIA به طور رسمی ممنوعیت تست های آیرودینامیکی تیم ها برای خودرو های فصل 2026 که خودرو هایی با مشخصات فنی و آیرودینامیکی جدید هستند را در بازه زمانی زود تر از موئد ممنوع اعلام کرد

پس از توافق تیم ها در جلسه اخیر کمیسیون فرمول یک، قانون بر این قرار شد که تیم ها تا تاریخ دقیق 1 ژانویه 2025 حق استفاده از تونل باد و CFD را برای توسعه آیرودینامیکی خودروی فصل 2026 نخواهند داشت.

گفتنی است که قوانین و مقررات فصل 2026 هنوز به طور کامل نهایی نشده اند و قسمت هایی برای اصلاح و شرح وجود دارد اما با توجه به گزارش فرمول یک، تیم ها به درک درستی از قوانین جدید رسیده اند.

FIA قوانین را در فصل 2026 تغییر میکند

قوانین ورزشی در این باره بیان می کنند:

“به منظور جلوگیری از آزمایش هایی که برای فصل 2026 انجام می یابند، از تاریخ 1 دسامبر 2023 تا یکم ژانویه 2025، تیم ها موظف به استفاده محدودی از تونل باد برای توسعه خودرو های نسل بعد خود هستند که با نمونه سازی انجام شده از خودرو های آینده انجام خواهند شد. بدین ترتیب تیم ها حق استفاده از تونل باد مخصوص خودروی نسل اینده را برای توسعه خودرو خای فعلی خود ندارند.”

“به استثنای آزمایش داینو و تست های مربوط به کانال های هوا که مانعی برای تیم های ایجاد نمی کنند هر گونه اطلاعات تصادفی که تیم ها میتوانند از آنها برای توسعه خودروی های نسل فعلی خود استفاده کنند غیر قانونی اعلام خواهد شد و FIA و فرمول یک کاملا بر این موضوع نظارت کامل خواهند داشت.”

گفتنی است که در متن ذکر شده توسط فرمول یک و FIA، تیم ها مجاز به انجام تحقیقات و کارهای اولیه تحقیق و توسعه برای فصل 2026 هستند که تحت پوشش قوانین و نظارت مسئولین مربوطه انجام خواهد شد.

یکی دیگر از قوانین تایید شده برای فصل های آینده عدم ممنوعیت استفاده از پتو های مخصوص لاستیک ها خواهند بود.

FIA پتو های لاستیک را حفظ میکند

پس از تست های مکرری که فرمول یک و پیرلی برای بهینه سازی رفتار لاستیک ها و ترکیبات آنها انجام دادند. نمونه تست هایی که در سیلورستون برای میزان اسپری لاستیک ها انجام شد و یا آزمایشات انجا شده در پیست بارسلونا و یا تست لاستیک در یاس مارینا ابوظبی در انتهای فصل که به منظور ارتقا عملکرد و عمر مفید لاستیک ها انجام شد.

یکی از تست هایی که شک و تردید های بسیاری را برای تیم ها به وجود آورده بود. احتمال ممنوع اعلام شدن پتو های گرمابخش لاستیک ها بود. این پتو ها برای القا گرما به لاستیک ها و آماده کردن آنها برای قرار گرفتن بر روی خودروی فرمول یک استفاده میشدند یکی از اجزای جدایی ناپذیر از قوانین و لاستیک های کنونی هستند.

پس از تست های فرمول یک و پیرلی مشخص شد که فعلا و با توجه به قوانین فعلی حفظ کردن این عنصر حیاتی بوده و حذف کردن آن منطقی و عقلانی به نظر نمی رسد.

FIA پتو ها را نگه میدارد

دیگر تغییرات جزئی اعلام شده توسط FIA عبارتند از: پیت لین برای ورود خودرو ها زودتر از گذشته گشوده شود و تست های خودرو ها در حین تعیین خط به حداکثر سه خودرو محدود شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *