مرداد ۳, ۱۴۰۳

وولز: ارزش‌گذاری میلیارد دلاری تیم‌های فرمول یک “بیش از حد نیست”

جیمز وولز، رئیس تیم ویلیامز معتقد است که ارزش‌گذاری‌های میلیارد دلاری اختصاص داده شده به چندین تیم فرمول یک، در مقایسه با ارزش‌گذاری سایر تیم‌ها در رشته‌های ورزشی پر مخاطب، بیش از حد نیست.

در طول دهه‌های اخیر فرمول یک واقعاً با رشدی که داشته و با توجه با برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف، به یکی از ورزش‌های پر مخاطب در عرصه‌ی جهانی تبدیل شده و طرفداران زیاد و پر شوری را به دست آورده که این موضوع خود منجر به افزایش تعداد تماشاچیان، حق پخش انحصاری و بازاریابی در تبلیغات شده است.

رشد پایدار در تعداد مسابقات جایزه بزرگ (گرندپری) برگزار شده در سال‌های اخیر و جذابیت‌های جهانی آن به طور منطقی به نفع تیم‌های شرکت کننده بوده و در حال حاضر همه‌ی تیم ها به راحتی وضعیت مالی مناسبی دارند.

وجود این عوامل، فرمول یک را تبدیل به یک بنگاه تجاری پر سود و پر طرفدار کرده که به همین دلیل منجر به ارزش‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار برای تیم های برتر این رشته‌ی ورزشی شده است.

تیم ویلیامز در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت سهامی دوریلتون کپیتال به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خریداری شد و در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حداقل ارزش این سهام دو برابر شده باشد.

البته وولز که از ابتدای سال جاری در راس تیم ویلیامز قرار گرفته است، معتقد است که ارزش‌گذاری‌ تیم های فرمول یک هنوز به مقدار قابل توجه‌ای جای رشد دارد.

“یه نکته‌ی جالب، آیا این خارج از عرف است که یک تیم ارزشی معادل یک میلیارد دلار داشته باشد؟ البته این پرسش من نیست، مطلبی است که در وب سایت کافه‌ی سرعت بریتانیا مطرح شده بود.”

“ارزان‌ترین تیم در NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکایی متعلق به کشور ایالات متحده آمریکا) که بخواهید‌ در آن سرمایه‌گذاری کنید، ارزشی معادل چهار میلیارد دلار دارد و همینطور گران‌ترین تیم ارزشی معادل شش میلیارد دلار”

“ما با توجه به ورزشی که داریم، ابداً رشته‌ی گرانی نیستیم و من فکر می‌کنم با توجه به پیشرفتی که به صورت مداوم در رشته‌ی خود داریم، در آینده سبب سرمایه‌گرایی خیلی بیشتری خواهد شد.”

تلاش‌های فرمول یک برای حفظ تعادل در رقابت از طریق مقررات و کنترل سقف بودجه‌ی تیم‌ها، این ورزش را برای سرمایه‌گذاران و حامیان مالی جذاب‌تر کرده، که این موضوع خود منجر به یک مدل سودآور از کسب‌و‌کار پایدار برای تیم‌ها شده که همین موضوع سبب افزایش ارزش‌گذاری‌ها شده است.

همچنین وولز افزود:

“در حال حاضر فکر نمی‌کنم بیش از این امکان سرمایه گرائی وجود داشته باشد، البته در زمان مناسب این امکان وجود خواهد داشت.”

“اگر من در تیم مرسدس بودم، این نگرانی را داشتم که برای چه چیزهای دیگری باید هزینه بشود، و این قبیل نگرانی‌ها دیگر معنی نخواهد داشت، چون ارزش مادی آنها افزایش خواهد یافت.”
(منظور از این جملات طعنه به برتری مطلق یک تیم در یک دوره‌ی زمانی است و تمایل به رقابت نزدیک در مسابقات فرمول یک، که البته در پاراگراف آخر به صورت واضح از سوی وولز بیان می‌شود.)

“و این طرز فکر هنوز به شکل کامل در ورزش درک نشده، البته بر این باورم که این رویه تغییر خواهد کرد.”

“مرسدس نه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در بخش‌های مختلف، بلکه با رشد کلی در این رشته پیشرفت می‌کند، این به این معنی‌‌ است که رقابت باید نزدیک‌تر باشد، این می‌شود که … شما نباید بتوانید حدس بزنید که چه کسی روز یکشنبه برنده می‌شود و به این ترتیب است که این رشته‌ی ورزشی پیشرفت می‌کند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *