اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳

منظور از کمبر منفی و مثبت در فرمول یک چیست؟

در فرمول یک ماشین ها مانند خودرو های معمولی تایرهایشان عمود بر زمین نیست، آنها زاویه ای به سمت بیرون یا داخل خودرو با جهت عمودی تشکیل می دهند که زاویه کمبر نامیده می شود.

اما چرا اینطور است؟ مزایای استفاده از زاویه کمبر چیست؟

ماشین های فرمول یک مانند همه ماشین های مسابقه‌ای دارای کمبر منفی هستند، به این معنی که قسمت بالایی تایر به مرکز و داخل اتومبیل نزدیک‌تر است تا قسمت پایینش. این عمل کمی اکسل جلو را پهن می کند اما مزیتش این است که به لاستیک کمک می کند تا نیروی رو به پایین تولید کند و چسبندگی بیشتری داشته باشد و سر نخورد.

اما چگونه تیم ها این عمل را با لاستیک انجام می دهند؟

به طور کلی لاستیک نیروی رو به پایین تولید میکند تا ماشین را به زمین بچسباند. کمبر منفی اثر این امر را دو چندان میکند و باعث می‌شود نیروی رو به پایین بیشتری تولید شود.

وقتی که لاستیک خمیده می شود، بار و چیزی که باعث تغییر شکلش می‌شود دو بخش دارد اولی بار عمودی و دومی بار (کمبر تراست).

کمبر تراست چیست؟

نیرویی رو به پایینی که لاستیک به دلیل خمیدگی اش ایجاد می کند و ماشین را به زمین می‌چسباند.

هرچه زاویه کمبر منفی بیشتر باشد کمبر تراست بیشتری را نیز به همراه دارد. این امر لغزش لاستیک را کاهش می دهد و بخشی از نیروی لازم در پیچ را ایجاد می کند، همچنین مقدار لاستیک خوره را نیز کاهش میدهد.

در فرمول یک میزان زاویه کمبر منفی توسط فیا اعلام می‌شود و هر گونه تغییر در آن باعث می‌شود ماشین شرایط برای شرکت در مسابقه را نداشته باشد.

تنهای باری که تیمی توانست در این زاویه تغییر ایجاد کند به فصل ۲۰۲۰ بر میگردد.

تیم مرسدس با ماشین W11 در روز دوم تست پیش فصل در بارسلونا سیستمی را معرفی کرد که DAS نام داشت.

راننده با کشیدن فرمان به سمت خود با تغییر در سیستم تعلیق جلو زاویه کمبر منفی را بیشتر میکرد و مخالفش با کشیدن فرمان به سمت جلو زاویه کمتر میشد.

از مزایای بزرگ سیستم DAS میتوان به مدیریت لاستیک فوق العاده ، به دما رساندن بهتر لاستیک و تولید نیروی رو با پایین بسیار بیشتر هنگام پیچیدن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *