اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

بررسی سه تیم برتر فصل ۲۰۲۴ در تست های پیش فصل بحرین


تیم نخست ردبول

بر خلاف تصورات، تیم ردبول با یک ماشین کاملاجدید پا به تست ها گذاشت. ابتدا تصور میشد این ردبول فلسفه قبلی خود را ادامه دهد و خودرو امسالش ادامه توسعه RB19 باشد.

ردبول RB20 یک ماشین کاملا جدید بود که در ابتدا تصور می‌شد ورودی سایدپاد ندارد، اما در روز اول تست های پیش فصل بحرین ساید پاد داشت اما ایده کاملا جدید با ورودی بسیار کوچک با نام دهان کوسه.

ردبول در این سه روز یک برنامه تست کامل داشت. رانندگان از ماشین کاملا راضی بودند و به نظر می‌رسد این تیم همچنان با اختلاف در این فصل نیز به حکومت خود ادامه میدهد.

از جمله تغیرات بزرگ RB20 میتوان به اندرکاتی بسیار عمیق، ورودی سایدپاد، تغییر انجین کاور و فلور اشاره کرد.

تیم ردبول در این سه روز تست ۳۹۰ دور را بدون مشکل تکمیل کرد و قدرت دوام ماشینش را به حریفان خودش نشان داد.

مکس ورستپن روز اول را به طور کامل با ماشین گذراند، ابتدا پشت ماشین ناپایدار بود و تصور شد شاید ردبول مشکلی دارد اما با تغییر ستاپ RB20 به روند ماشین های قبلی ردبول در دو سال اخیر بازگشت.

مکس ورستپن بعد از اتمام روز اول تست ها گفت:

از دیدن اینکه RB20 چقدر از بقیه سریع‌تر است بسیار شگفت زده شدم، ماشین بسیار حس خوبی دارد و راندن با آن لذت بخش است.

روز دوم آمد نوبت به چکو پرز رسید، ردبول یک برنامه تست کامل لانگ ران را انجام داد تقریبا به جز یک مشکل موتوری دیگر شکایتی از ماشین نداشت.

پرز بعد از پایان روز دوم:

فصل گذشته یک ماشین بسیار مسلط داشتیم و فکر می‌کنم همه ما انتظارمان این بود که این فصل نیز مفهوم مشابهی را در ادامه توسعه مفهوم قبل در پیش بگیرد.

اما ردبول همیشه ما را غافلگیر می کند و افرادی که در کارخانه هستند واقعا تلاشگرند و کار بزرگی انجام داده اند.

باید بگویم که ماشین امروز بی نقص بود و راندن با آن بسیار لذت بخش است.

تیم دوم فراری

فراری یک خودرو متفاوت رونمایی کرد و بدون هیچ تغییری پا به تست ها گذاشت. فراری SF-24 یک خودرو جدید و یک مسیر توسعه جدید دارد حالا با فرد واسور.

خودروی فراری با کنار گذاشتن وان حمام، حالا شکل و فلسفه ای مانند ردبول دارد. فراری از روز اول تست ها کاملا راضی بود و طبق گفته های فرمولا ینو، لاستیک خوره کنترل شده است و رانندگان از هندلینگ ماشین بهبود یافته است.

خودروی فراری به طور کلی کاملا تغییر کرده است اما می‌توان از بزرگترین تغییر هایش از انجین کاور، انجین موتور و فلور و کفی ماشین نام برد.

هر دو راننده در این ۳ روز تست از ماشین راضی بودند. حتی کارلوس با ثبت تایم ۱.۲۹.۹ فقط دو دهم نسبت به تایم پل پوزیشن پارسال مکس ورشتپن نشان داد فراری بسیار پیشرفت کرده است.

به گفته مهندسان فراری دومین ماشین سریع بعد از ردبول را در اختیار دارد.

چارلز لکلرک بعد روز آخر تست های پیش فصل گفت:

در مقایسه با امسال باید بگویم سال گذشته یکی از بدترین تست های پیش فصلی بود که من پشت سر گذاشتم اما امسال همه چیز در شرایط نرمال بود و ریتم ماشین خوب بود.

تیم سوم مرسدس

سازنده آلمانی بر خلاف فصل های قبل با ماشین معقول وارد تست ها شد. مرسدس W15 یک خودروی کاملا جدید بود که حتی کوچک‌ترین قطعاتش متفاوت بود.

این ماشین از همان ابتدای رونمایی سر صدا به پا کرد و توجه ها را به خود جلب کرد به علت بال جلویش. یک طرح غیر معلوم و نوآورانه.

تیم های ردلول، فراری، استون مارتین، آلپین از این طرح ناراضی بودند و می‌گفتند غیر قانونی است اما فیا آن را قانونی اعلام کرد.

روز اول تست های پیش در ساعات اولیه برای مرسدس ایده‌آل نبود زیرا سیستم هایبرید ماشین مشکل داشت و تیم نتوانست دور های زیادی را تکمیل کند.

بعد از ۹۰ دقیقه خودرو مرسدس به پیست بازگشت مشکل حل شده بود. به نظر می‌رسید مرسدس بسیار خودرو پایدار و قابل اعتمادی دارد.

خودرو تغیرات بسیار زیادی دارد اما می‌توان مهم ترین هایش را به ترتیب، انجین کاور، ورودی ساید پاد، تعلیق عقب و تعلیق جلو نام برد.

به گفته مهندسان اکنون مرسدس به دلیل اعتماد زیادش به خودرو ارتفاع را تا حد امکان کاهش میدهد که باعث تولید حداکثری نیروی رو به پایین می‌شود، چیزی که مرسدس میخواهد و به آن نیاز دارد.

جرج راسل بعد از روز اول تست ها گفت:

رانندگی با ماشین لذت بخش تر از رانندگی‌ با W14 است، این عالی است و چیزی است که ما به آن نیاز داشتیم. اکنون یه پلتفرم عالی برای توسعه داریم.

روز دوم آمد، لوییس همیلتون هم همین نظرات را در مورد ماشین داشت. مرسدس در روز دوم از دو نوع مختلف بال عقب استفاده کرد تا ببیند کدام یک عملکرد بهتری با تعریف پشت جدیدش دارد.

آنتونی دیویدسون مفسر و گزارشگر پدوک اسکای اسپورت در همان روز:

خودروی W15 حالا بیشتر از همیشه شبیه یک ماشین مسابقه‌‌ای به نظر می‌رسد، ماشینی که قطعا شما می‌خواهید با اون به یک مسابقه بروید.

روز سوم فرا رسید، مرسدس یک‌ نو آوری دیگر داشت.

با توجه به گزارش های فورمولا ینو، در سومین و آخرین روز تست های پیش فصل بحرین، مرسدس تلاش کرد با پایین آوردن بازوی ویشبون، حالت آنتی دایو ضد (شیرجه) بسیار شدیدتر و قدرتمندتری نسبت به آنچه در دو روز اول آزمایش کرده بود ایجاد کند.

باید توجه داشت همه شاسی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان تغییر کوچک هندسه تعلیق را فراهم می‌کند. اما مرسدس با صفحه‌ ای نو آورانه به ارتفاع بازوی عقب اجازه می‌دهد چند سانتی‌متر حرکت کند، که در شاسی‌های معمولی امکان‌پذیر نیست.

جیمز آلیسون و اندرو شاولین بعد از اتمام تست ها از ماشین راضی بودند، با توجه به خودرو روند و توسعه مرسدس در این فصل میتواند بسیار جذاب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *