مرداد ۵, ۱۴۰۳

فیا:قوانین 2025 برای مقابله با افت خودرو ها در فصل 2023 ایجاد شده است!

به گزارش Motorsport.com، روسای فرمول 1 آماده هستند تا با تغییرات بر روی جریان هوای خودروها، با افت بیش از 50 درصدی آئرو متریک مقابله کنند.

در پی شکایات بسیاری از رانندگان مبنی بر اینکه خودروی های 2023 برای دنبال خودروی مقابل خود درصد بسیاری از دانفورس خود را از دست میدهند و مانند قوانین گذشته دنبال کردن خودروی مقابل برای آنها یک چالش بزرگ است. یه نظر میرسد فیا در گذشته هشدار چنین عملکردی از خودرو ها را داده بوده است.

به نظر میرسد خودروی های فصل 2023 بیش از 50 درصد از دانفورس خود را در هنگام دنبال کردن خودروی جلویی خود از دست میدهند.

 کارلوس ساینز نیز، راننده فراری پس از گرندپری ایتالیا در هفته گذشته اظهار داشت:

“خودرو های 2023 به هنگام دنبال کردن خودروی مقابل خود برای راندن بسیار چالش برانگیز میشوند. درست مثل فصل های 2020 و 2021”

فیا برای رقابت بهتر قوانین را تغییر میدهد

در حالی تغییرات در فصل جاری بعید به نظر میرسد و برای ارائه قوانین جدید به تیم ها در فصل جاری فرصتی باقی نمانده به نظر میرسد فیا برای فصل 2025 در حال بازنگری قوانین است.

در مصاحبه ای اختصاصی با Motorsport.com، نیکلاس تومبازیس، مدیر بخش مسابقات تک سرنشین فیا، نشان داد که کاهش عملکرد هوا چقدر قابل توجه بوده است. او توضیح داد:

“اگر خودروهای F1 2021 را در نظر بگیریم، در فاصله کمی از خودروی جلویی، بیش از 50 درصد از بار هوایی را از دست می‌دادند. اما در خودروهای 2022 تنها 20 درصد کاهش بار وجود داشت. اما اکنون در فصل 2023 ما با کاهش 35 درصدی بار دچار هستیم.”

“مطمئناً اوضاع بدتر شده است و در این مورد، کارلوس درست می گوید. ما مشخص کرده ایم که چه کاری باید انجام دهیم.  با توجه به اینکه تیم‌ها منابع زیادی را به خودروهای سال آینده اختصاص داده اند،

برای فیا غیرمنصفانه است که تلاش کند هر گونه تغییری را برای سال 2024 انجام دهد، به خصوص که این امر نسبتاً بیهوده است زیرا رقبا در برابر چنین تلاش‌هایی مقاومت می‌کنند.”

اما تومبازیس می‌گوید که برای سال 2025 روی یک راه‌حل مناسب کار می‌شود تا به رسیدگی به مسائل و بهبود ویژگی‌های هوا کمک کند. او توضیح داد:

“ما در حال مطالعه راه‌حل‌هایی برای سال 2025 هستیم. ما برخی از قسمت‌های خودروها را شناسایی کرده‌ایم که باید روی آن‌ها تغییراتی اعمال کنیم، مانند صفحه انتهایی بال جلو، کناره فلور و باله‌ های روی چرخ ها(در اطراف کانال‌های ترمز).

فیا قوانین جدیدی در 2022 اعمال کرد

می‌توانیم قوانین محدودتری را در این موارد وضع کنیم. واضح است که ما دیگر مزیت سال 2022 را نداریم و بنابراین می دانیم که باید کار انجام دهیم.”

کاهش توانایی خودروها برای دنبال کردن یکدیگر نتیجه تلاش تیم‌ها برای ایجاد طرح‌هایی است که outwash را افزایش  می‌دهند، که باعث می‌شود جریان هوا از خودرو و لاستیک‌ها دور شود. این اثر است که توانایی اتومبیل‌ها را برای پیروی از نزدیک از یکدیگر مختل می‌کند،

زیرا هوایی که نیروی رو به پایین ایجاد می‌کند، شفاف به سوی خودروی عقب هدایت میشود. یکی از زمینه‌هایی که تیم‌ها برای افزایش اثر outwash تلاش کرده‌اند، در بال جلو است، فراری در بهره‌برداری از تغییر قوانین برای اجرای جداکننده‌های شکاف که جریان هوا را از خودرو منحرف می‌کند، پیشتاز بوده است.

تومبازیس گفت جنبه هایی از پیشرفت های فعلی خودرو وجود دارد که به جنبه مسابقه  ایکمک نمی کند، اما معتقد است این چیزی نیست که فیا بتواند در آن دخالت کند. او گفت: «ما حق داریم وقتی چیزی را می بینیم که ما را متقاعد نمی کند، روی بدنه انعطاف پذیر عمل کنیم، زیرا مقررات می گوید که قطعات باید به طور محکم ایمن و بی حرکت باشند.

در واقعیت، ما می دانیم که این تحرکات با شدت بسیار امکان پذیر نیست، بنابراین حق اعمال عقل سلیم وجود دارد. مقررات به ما اجازه نمی دهد در مورد چیزهایی که در خودروها دوست نداریم عمل کنیم. جنبه های مختلفی در تفسیر مقررات آیرودینامیک وجود دارد که ما در حال حاضر آنها را دوست نداریم.”

وی افزود:

“گاهی اوقات ما سعی کرده‌ایم شرایط را تغییر دهیم، اما همیشه به نتیجه‌ای که می‌خواستیم نرسیده‌ایم. من معتقدم که 90 درصد مقررات مطابق با آنچه می‌خواستیم است و 10 درصد دیگر با نگاهی به گذشته انجام می‌دادیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *