اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳

بررسی مشخصات 5 ماشین ابتدایی رونمایی شده فصل 2024 فرمول یک

بررسی مشخصات 5 ماشین ابتدایی رونمایی شده فصل 2024 فرمول یک

فرمول یک – در این مقاله ماشین رونمایی شده تیم های فرمول یک هاس، استیک، ویلیامز، آلپین و ویزا کش را از لحاظ فنی بررسی خواهیم کرد!

 

هاس اولین ماشین سال 2024 بود که از آن رو نمایی شد. در ادامه به بررسی برخی از مشخصات فنی VF-24 خواهیم پرداخت.

ماشین فرمول یک هاس 2024

تیم هاس هم چنان از پوش راد (push rad) در سیستم تعلیق جلو استفاده کرده است. اما جاگیری جناغی های (wishbone) بالا کمی تغییر کرده است و در پایین تر از محل نقطه اتصال پوش راد به دماغه قرار گرفته اند. این تغییر محل جناغی ها می تواند باعث بهبود عملکرد تعلیق جلو در هنگام ترمز گیری ها شود. نکته بعدی تغییر شکل ورودی هوای موتور است که در VF24 کمی گرد تر شده و سطح مقطع آن افزایش یافته که باعث می شود هوای بیشتری به موتور برود. یکی دیگر از تغییرات قابل توجه، عریض تر و باریک تر شدن ورودی هوای ساید پاد است که الهام گرفته از تیم برتر سال قبل، یعنی RB19 می باشد. می توان دید که حتی لبه ورودی هوای ساید پاد نیز همانند نمونه RB19 در اواسط فصل 2023 ، جلو تر آمده است.

اما این تنها شباهت VF24 با RB19 نیست. ساید پاد ماشین بسیار به فلسفه ردبول شبیه است و دیگر همانند سال قبل دارای تو رفتگی های کم عمق (bath tub) شبیه به فراری نیست. این طرح آندر کات (undercut) بیشتری را ایجاد کرده که باعث فرستادن هوای پر انرژی تر به سمت عقب ماشین و بیم وینگ ها می شود .
دیگر تغییر، در شکل المان بالچه  انتهایی بال جلو و افزایش سطح مقطع بالچه (flap) اول بال جلو است که می تواند دانفورس تولیدی ناحیه ای را افزایش و چسبندگی جلو را بهبود ببخشد. همچنین تغییری در انتهای بال عقب را می توان دید، که این تغییر توسط مکلارن در سال قبل معرفی شد و همان سال قبل چندین تیم دیگر آنرا کپی کردند. این برش کوچک در انتهای بال عقب می تواند درگ بال را کاهش داده و کارآیی آنرا افزایش دهد.

 

دومین و سومین ماشین های رونمایی شده استیک (stake F1 team) و ویلیامز بودند.

البته ویلیامز تنها از رنگ ماشین خود رونمایی کرد و جزئیات ماشین را باید در تمرینات پیش فصل دید.

ماشین فرمول یک استیک 2024
ماشین فرمول یک ویلیامز 2024

تیم استیک نیز فلسفه ماشین خود را به فلسفه ردبول نزدیک کرده و با طراحی سایدپاد شبیه به RB19 سعی در تقویت جریان رونده به سمت عقب ماشین داشته است.
تیم استیک لبه پایینی ورودی هوای ساید پاد را کمی بلند تر کرده است تا دبی بیشتری را به درون ماشین بکشد و با اینکار توانسته از عرض آن کم کرده تا درگ آن را کمتر کند.

تیم استیک اتصال دماغه را از المان دوم بال جلو به المان اول بال جلو منتقل کرده است. این مسئله می تواند هوایی را که به زیر ماشین می رود تحت تاثیر قرار دهد، اما شکل کلی بال جلو تغییر قابل توجهی ندارد.
اما مهم ترین تغییر ماشین C44، استفاده از سیستم پول راد (pull rod) در تعلیق جلو است. این تغییر بعد از فصل موفق ردبول با این نوع تعلیق اعمال شده است. این نوع سیستم تعلیق باعث پایین تر آمدن مرکز جرم سیستم می شود اما کمی دسترسی برای اعمال تنظیمات آن را سخت می کند.
ورودی هوای موتور ماشین C44 کمی تغییر کرده و رول بار  (roll bar) آن مثلثی شکل شده است. این تصمیم به منظور افزایش استحکام رول هوپ (roll hoop) بعد از تصادف گوانیو ژو در سیلور استون 2022، گرفته شده است.

ماشین بعدی که از آن رو نمایی شد، ماشین آلپین بود.

ماشین فرمول یک آلپین 2024

آلپین تیمی است که از فلسفه ردبول پیروی نکرده است و سایدپاد ماشین A524 تقریباً شبیه به ماشین سال قبل است با همان سرسره آب (water slide) و کاور موتور خاص (bazooka) خود.
دماغه ماشین کمی پهن تر شده است و بال جلو به نظر توزیع دانفورس یکسانی دارد. ماشین از سیستم پوش راد در تعلیق جلو استفاده کرده است با تفاوت در جاگیری جناغی ها که می تواند به کم شدن شیرجه ماشین در ترمز گیری ها (anti dive system) کمک کند.
شکل ورودی هوای ساید پاد دارای یک طرح زیرکانه است. A524 علارغم داشتن لبه پایینی بلند، کمی به صورت عمودی هم پایین آمده تا هوای بیشتری را برای خنک کاری در اختیار تیم بگذارد. این تصمیم با توجه به مشکلات زیاد ماشین در سال گذشته کاملاً منطقی به نظر می رسد. همچنین ورودی هوای موتور عریض تر شده است.

نکته دیگر ماشین A524 ، طراحی هوشمندانه ساختار ضربه گیر جانبی ماشین (side impact structure) به درون سینی زیر و افزایش آندر کات آن به منظور بهبود جریان هوای عبوری از زیر سایدپاد به سمت بیم وینگ ها است. محل دریچه های (louvers) خنک کننده نیز تغییر کرده است.

پنجمین ماشین رونمایی شده ماشین تیم ویزا کش (visa cash app RB) یا همان آلفاتئوری سابق بود.
ماشین فرمول یک ویزا کش 2024

ماشین VCARB01 طبق انتظارات بسیار شبیه به خواهر بزرگتر خودش ردبول بود. تعلیق جلو ماشین به pull rod تغییر کرده است. همچنین زاویه جناغی ها بسیار شبیه به RB19 و با زاویه زیاد است. این خاصیت باعث کم شدن شیرجه ماشین در ترمز گیری ها و افزایش کارآیی آیرودینامیکی آن منطقه خواهد شد. همچنین دماغه ماشین باریک تر شده که باعث افزایش دبی عبوری به سمت کف ماشین خواهد شد. ورودی های خنک کننده سایدپاد نیز بسیار شبیه به RB19 می باشد.

سایدپاد ماشین هم کاملاً الهام گرفته از تیم ردبول با آندر کات زیاد است. اما تیم بر خلاف دیگر تیم ها، ساختار ضربه گیر جانبی را درکنار لبه جلو سینی جاسازی کرده و گونه بارج بورد (barge board) ایجاد کرده تا گردابه های مضر را از آندر کات و زیر ماشین دور کند.
تعلیق عقب ماشین هم شبیه به تعلیق multi link push rod ردبول می باشد که با هدف کم کردن نشست ماشین در شتاب گیری ها (anti squat) تعبیه شده است.

این بررسی اولیه از 5 ماشین ابتدایی فصل، با توجه به تصاویر منتشر شده بود. برای فهمیدن تغییرات واقعی ماشین ها و اثر آنها باید تا روز تمرین پیش فصل در بحرین منتظر ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *