اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

همه چیز درباره فرمول یک، قسمت دوم: اصطلاحات اولیه

توی قسمت دوم ویکی فرمول یک تصمیم گرفتیم اصطلاحات فرمول یک رو کامل براتون توضیح بدیم، البته این اصطلاحات خیلی زیاد و گسترده هستن پس منتظر قسمت های بعدی این سری از مطالب ویکی فرمول یک باش!

پس با ما در اولین قسمت از مطالب اصطلاحات فرمول یک در سری مطالب همه چیز درباره فرمول یک همراه باش!

فیا (FIA)

فدارسیون جهانی اتومبیل رانی که مسابقات فرمول یک تحت نظر آن برگزار می شود.

همه چیز درباره فرمول یک، مارشال ها
مارشال ها

به افراد آموزش دیده ای گفته می شود که در محیط پیست حضور دارند و در مواقع مورد نیاز اقدام به پاکسازی پیست از قطعات جدا شده از خودرو ها می کنند می گویند.

استوارد ها

ناظران مسابقات هستند که با مدیریت و کنترل اتفاقات پیست تصمیم های مناسب مانند جریمه، خودروی ایمنی و… را اتخاذ می کنند. استوارد ها معمولا از افراد با سابقه مسابقات اتومبیل رانی انتخاب می شوند. گفتنی است که در هر آخر هفته تعدادی از استوارد ها افرادی با ملیت کشور برگزار کننده مسابقه آن آخر هفته هستند.

همه چیز درباره فرمول یک، استوارد ها
جریمه (Penalty)

هنگامی که راننده ای حرکت خطرناکی انجام دهد یا سبقتی غیر مجاز انجام دهد ناظران مسابقه با بررسی صحنه ها اقدام به جریمه کردن رانندگان خواهند کرد.
جریمه ها در فرمول یک به شکل وجود دارند. جریمه های زمانی و جریمه های رده ای
در جریمه های زمانی که معمولا ۵ یا ۱۰ ثانیه ای هستند. هنگامی که راننده مسابقه خود را به پایان برساند به میزان پنالتی به زمان کلی مسابقه او افزوده خواهد شد. بدین ترتیب اگر راننده ای در فاصله ای کمتر از میزان پنالتی وضع شده برای راننده روبروی خود باشد در پایان مسابقه کار خود را بالاتر از راننده جریمه شده تمام خواهد کرد.
در جریمه های رده ای
هنگامی که راننده در مراحل تعیین خط خطایی انجام دهد و یا قطعات موتور یا گیربکس خود را بیش از تعداد تعیین شده تعویض کند مشمول جریمه رده ای خواهد شد.

همه چیز درباره فرمول یک، پیت لین
پیت لین (Pit lane)

این مسیر روبروی گاراژ تیم ها قرار دارد و معمولا در مسیر مستقیم اصلی پیست قرار داد و با یک دیوار از مسیر مسابقه جدا شده است. رانندگان برای ورود به گاراژ مجبور هستند تا از این مسیر عبور کنند. لازم به ذکر است که در این مسیر یک محدودیت سرعت برای ایمنی بیشتر محوطه گاراژ ها وجود دارد که معمولا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

همه چیز درباره فرمول یک، پیت وال
پیت وال (Pit wall)

محلی است که با دیوار از مسیر اصلی مسابقه جدا شده و برای هر تیم فضایی برای مدیر تیم، مهندسان و استراژیست ها در نظر گرفته شده است که با تجهیزات خود با راننده ها ارتباط رادیویی مستقیم دارند.

پیت استاپ (Pit stop)

هنگامی که راننده برای تعویض لاستیک های خود و یا تعویض قطعه شکسته خودروی خود به محدوده گاراژ می آید به این روند پیت استاپ می گویند. این روند در استراتژی تیم ها و رانندگان بسیار موثر است و معمولا کمتر از ۳ ثانیه زمان می برد. هنگامی که تیم راننده را برای تعویض لاستیک ها فرا میخواند از واژه Box استفاده می شود.

همه چیز درباره فرمول یک، پیت استاپ
سکتور (Sector)

برای اندازه گیری و بررسی هرچه بهتر زمان های ثبت شده توسط راننده ها، هر دور یک پیست به ۳ قسمت تقسیم شده است که مجموعه ای از پیچ ها و مسیر های مستقیم را تشکیل می دهد. این باعث می شود تا تیم ها بررسی دقیقی بر عملکرد خودرو های خود داشته باشند.

پرچم زرد (Yellow flag)

وقتی در قسمتی از پیست اتفاق خطرناکی رخ داده باشد به عنوان مثال ورود حیوانات به پیست و تصادف میان خودرو ها در آن سکتور پرچم زرد نشان داده می‌شود. یعنی در آن قسمت از پیست ماشین‌ها باید سرعت خود را کاهش دهند و از سبقت گرفتن پرهیز کنند. پرچم زرد دوبل یا دوگانه نیز به این معنی است که راننده‌ها باید آماده‌ی توقف باشند.

پرچم قرمز (Red flag)

هنگامی که شرایط پیست برای ادامه مسابقه مساعد نباشد و یا تصادفی بزرگ رخ داده باشد پرچم قرمز نمایان می شود که به منظور توقف مسابقه تا زمانی است که شرایط برای ادامه مسابقه مناسب باشد.

همه چیز درباره فرمول یک، پرچم ها
خودرو ایمنی (Safety car)

هنگامی که تصادفی رخ بدهد و یا قطعات خودرو ها در پیست ریخته باشند خودروی ایمنی حضور پیدا خواهد کرد و در مقابل خودرو ها خواهد ماند تا شرایط پیست برای ادامه مسابقه مناسب شود.
برای اطلاع کامل از روند کار خودروی ایمنی در فرمول یک میتونی مطلب مارو در این باره مطالعه کنی!

همه چیز درباره خودروی ایمنی در فرمول یک

پدوک (paddock)

به محوطه پشت گاراژ تیم ها که اعضای تیم ها و خبرنگاران و مهمان های ویژه حضور می یابند، می گویند.

شیکین (Chicane)

به پیچ های چپ و راست متوالی شیکین میگویند.

همه چیز در باره فرمول یک، شیکین
ریسینگ لاین (Racing line)

به سریعترین مسیر که راننده بتواند در پیست طی کند گفته می شود. البته این خط اصلا قابل تشخیص نیست و چه بسا بسیاری از رانندگان با توجه به نوع رانندگی خود مسیر پیست را به طرز متفاوتی طی کند.

پول پوزیشن (Pole position)

به راننده ای که سریعترین زمان را در مرحله تعیین خط ثبت کند پول سیتر گفته میشود که به معنای دارنده پول پوزیشن است. بدست آوردن پول پوزیشن امتیازی را برای راننده ها و تیم ها در بر ندارد اما در جایگاه و شرایط مسابقه تاثیر به سزایی دارد.

جایگاه استارت (Grid)

به جایگاه های تعیین شده در مسیر پیست می گویند که راننده ها با توجه به زمان ثبت شده در تعیین خط بر روی آنها قرار میگیرند. گفتنی است که اگر راننده ای حتی به اندازه چند میلی متر جلو تر از محدوده تعیین شده بایستد مشمول جریمه خواهد شد.

دور گرم کردن (Formation lap)

قبل از آغاز مسابقه خودرو ها یک دور را با سرعت کم طی میکنند تا لاستیک ها و ترمز های خود را برای شرایط مسابقه و استارت آماده کنند.

همه چیز درباره فرمول یک، فورمیشن لپ
جامپ استارت (Jump start)

هنگامی که راننده قبل از خاموش شدن چراغ ها به اشتباه شروع به حرکت کردن کند با جریمه توسط استوارد ها مواجه خواهد شد.

سکو (Podium)

به رده اول تا سوم در هر مسابقه می گویند که رانندگان با اتمام مسابقه در یکی از این سه رده به پودیوم یا سکو دست یافته است.

سریعترین (دور Fastest lap)

هنگامی که راننده ای سریعترین دور مسابقه را طی کرده باشد و به اصطلاح سریعترین دور را به ثبت برساند. اگر جزو ۱۰ نفر برتر مسابقه باشد به یک امتیاز اضافی برای سریعترین دور دست خواهد یافت.

همه چیز درباره فرمول یک، کاکپیت
کاکپیت (Cockpit)

به محل قرارگیری راننده درون خودرو کاکپیت می گویند‌.

آنبورد (Onboard)

دوربینی که بر روی بالای سر راننده قرار دارد و مسیر پیست را از دید راننده و خودرو نشان می دهد، میگویند.

همه چیز درباره فرمول یک، انبورد

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *