مرداد ۴, ۱۴۰۳

بازگشت به گذشته،در پس تصادف مهیب فرناندو آلونسو در تست های پیش فصل 2015 چه راز هایی نهفته است؟

پیتر ویندزور، تحلیلگر فرمول یک به تازگی درباره تصادف مهیب فرناندو آلونسو در گرندپری استرالیا 2015 نظرات جدیدی ارائه کرده است. او معتقد است که فرناندو آلونسو قبل از تصادف مرموز خود در سال 2015 دچار مشکل مکانیکی در خودرو شد اما این ادعا خیلی زود توسط اعضای تیم هوندا-مکلارن رد شد.

آلونسو پس از ترک فراری در پایان فصل 2014، چهار فصل بسیار ناخوشایند را در مکلارن گذراند، این حس ناخوشایند و ناراحتی به حدی بود که قهرمان دو دوره جهان پیوسته در تلاش برای پنهان کردن ناامیدی خود از عملکرد ضعیف موتور هوندا بود. تصادف مهیب آلونسو یکی از بزرگترین اتفاقات دوران همکاری راننده اسپانیایی و تیم انگلیسی بوده است.

این راننده اسپانیایی در جریان مسابقه خانگی هوندا در گرندپری ژاپن در فصل 2015 از شدت نا امیدی از این موتور به عنوان “موتور GP2” یاد کرد تا در نهایت مکلارن و هوندا در پایان سال 2017 راه خود را از هم جدا کردند.

مکلارن هوندا عامل اصلی تصادف مهیب آلونسو

اما یکی از اتفاقات بزرگی که در حین رابطه کاری هوندا و مکلارن اتفاق افتاد تصادفی بود که آلونسو در تست های پیش فصل 2015 انجام داد.

او در در پیست خانگی خود یعنی کاتالونیا در اسپانیا یک تصادف بزرگ را تجربه کرد. او در پیچ 3 ب بیرون منحرف شد و با دیوراه پیست برخورد کرد. آلونسو پس از آن با هواپیما به بیمارستان منتقل شد و این باعث شد تا او مسابقه افتتاحیه فصل 2015 در استرالیا را به دلیل ضربه مغزی از دست بدهد.

با توجه به اینکه تست های پیش فصل فرمول یک در آن زمان از تلویزیون پخش نمی شد، هیچ تصویری از تصادف آلونسو  در دسترس عموم نیست و اطلاعات تحقیقات FIA در مورد این تصادف هرگز منتشر نشد.

مکلارن ادعا کرد که تصادف مهیب آلونسو ناشی از وزش باد غیرقابل پیش بینی بوده است، اما در بازگشت او به مسابقه در دومین مسابقه سال 2015 در مالزی، خود آلونسو استدلال کرد که واضح بود که مشکل مربوط به خودرو و سیستم فرمان آن بوده است.

شایعات همچنین حاکی از آن بود که هوندا برای رسیدن به عملکرد مناسب در عصر موتورهای هیبریدی V6 باعث شد تا در کاکپیت رانندگان برق گرفتگی رخ بدهد که البته این مورد هرگز تایید و بدان پرداخته نشد.

تصادف مهیب آلونسو جان او را به خطر انداخت.

اما حالا ویندزور،در گفت و گو با نشریه Planetf1 فاش کرد که اعضای تیم مکلارن در آن زمان به او گفته بودند که نقص مکانیکی در خودرو وجود نداشته و خود آلونسو پشت فرمان دچار یک حادثه پزشکی شده است.

او گفت: فرناندو همیشه می‌گفت وقتی بازنشسته شوم، کل داستان مکلارن را خواهم گفت. منظورم این است چقدر مکلارن با من بد رفتار کرد، بهترین ماشین و هر چیزی را که لازم داشتم به من نداد و با تمایل به لوئیس همیلتوت از فصل 2007 به من پشت کرد.

“نمی توانم تصور کنم که چیزی غیر از این وجود داشته باشد. نمی توانم تصور کنم که اینطور نیست. آنها مرا با ماشین هایی بیرون فرستادند که مشکل داشتند و باعث شدند تا در بارسلونا تصادف بزرگی داشته باشم.

“لحظه عجیبی بود. من از پیچ اول و دوم گذشتم اما در پیچ سه به مشکل برخوردم. ماشین دیگر از من تبعیت نمی کرد و مرا با سرعت به دیواره پیست کوبید. مسلما این راهی نیست که بتوان آن را اشتباه راننده در نظر گرفت. از نظر من آن یک مشکل کاملا مکانیکی مربوط به خودرو بود.”

“ممکن است نوعی نقص در ماشین، نوعی خرابی فرمان یا شاید خرابی ترمز بوده باشد. اما عجیب است درحالی که شما از ترمز استفاده نمی کنید ترمز باعث بر هم خوردن تعادل خودرو شود.

تصادف مهیب آلونسو با خودروی MP4-30 مکلارن

ویندزور گفت:”او می توانست حتی هوشیاری خود را از دست داده باشد. مشخص نیست هیچکس نمی داند در آن روز چه اتفاقی افتاد. با توجه به گفته های آلونسو در این باره می توان حدس زد که راز های بسیاری در این باره فاش نشده اند.”

ویندزور همچنین ادعا کرد که در حین تصادف آلونسو در تست ها یکی از افراد ارشد مکلارن چگونه واکنش نشان داد و صورتی خشمگین به سمت گاراژ تیم حرکت می کرد.

به یاد دارم که در آن زمان در ناظر مسابقه بودم و آن برخورد را در دوربین دیدم. همه گفتند وای! فرناندو رفت بیرون!

“یکی از پزشکان آنجا بود بود و من فورا به او گفتم: “ببین، باید آنجا بروی و وضعییت سلامت او را بررسی کنی، زیرا او هنوز از ماشین بیرون نیامده است. احساس کردم که نقش خود را در رساندن چند نفر به آنجا برای افزایش سرعت کمک رسانی به او ایفا کردم.”

“اما من هنوز منتظر آن هستم تا آلونسو پرده از راز های اتفاقات آن دوران بر دارد تا مشخص شود کمه دقیقا چه اتفاقی رخ داده است.”

ردبول شریک جدید هوندا

گفتنی است که هوندا که در طول سال های همکاری خود با مکلارن ضعیف ترین موتور را داشت تنها یک فصل پس از جدایی از مکلارن و عقد قرارداد با ردبول ریسینگ در فصل 2019 یک دوره سلطه جدید را آغاز کرد که از فصل 2021 تا کنون ادامه دارد. آنها در فصل های 2019 و 2020 پیشرفت های بسیار خوبی را داشتند و در نهایت در فصل 2021 توانستند از لحاظ قوای فنی با موتور های قدرتمند مرسدس رقابت کنند.

در قوانین جدید آینده فرمول یک که در فصل 2026 وارد عرصه رقابت می شوند هوندا با تیم آستون مارتین به همکاری خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *