اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

اجزا و نحوه کار ترمز در خودروی فرمول یک

به طور کلی ترمز ماشین های فرمول یک از دیسک، لنت و کالیپر ها تشکیل می‌شود. هر کدام از این اجزا توسط شرکت برمبو تأمین می‌شود.

ترمز هر تیم به طور شخصی متانسب با ماشینش توسط این شرکت ساخته می‌شود و سیستم های ترمز هر تیم با دیگری کاملا تفاوت دارد‌. تیم های مرسدس، به فراری ردبول در این زمینه پیشتاز اند.

دیسک

یکی از مهم‌ترین اجزای ترمز ماشین های فرمول یک، به دما رساندن و مدیریت دمای عملیاتی برای دیسک‌های ترمز است. به همین دلیل نحوه خنک کردن دیسک های ترمز کربنی برمبو، دائما دستخوش دگرگونی و تکامل شده و عملکرد سیستم ترمز را با هر بار تغییر به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

افزایش خنک کردن دیسک‌ ها از طریق CFD (دینامیک سیالات محاسباتی، مطالعه دینامیک سیالات از طریق کامپیوتر) است. این یک مطالعه مکمل بین ورودی هوا به دیسک و نحوه خنک کردن آن می‌باشد که هر تیم برای اتومبیل‌هایش با همکاری شرکت برمبئو توسعه می‌دهد.

ترمز دیسکی با ویژگی سوراخ‌های تهویه اجازه به آن امکان می‌دهد تا به ویژگی‌های فوق‌العاده برسد، با افزایش وسیع سوراخ‌های تهویه، سطح دیسک کربنی در معرض جریان هوا قرار می‌گیرد که باعث می‌شود گرما بهتر در ترمز پراکنده‌ شود و همچنین به مدیریت دما کنک کند.

در طول یک فصل کامل، شرکت برمبو برای هر تیم، شامل دو خودرو، به طور متوسط از ۱۴۰ تا ۲۴۰ عدد دیسک ترمز تولید می‌کند.

دیسک های کربن سرامیکی

دیسک‌های کربن سرامیکی بعد از مدل‌های کربنی مورد استفاده در فرمول یک ساخته شده‌اند که به دلیل حداقل دمای عملیاتی بسیار مورد توجه و استفاده است.

این دیسک ها همچنین می‌توانند در وسایل نقلیه جاده‌ای به دلیل کارایی شگفت انگیز آن‌ها حتی در هنگام آب و هوای سرد استفاده شوند.

این ماده به لطف رفتار خوبش در دمای بالا اجازه می دهد تا عملکرد ایده‌آل ترمز حتی پس از بارها استفاده حفظ شود.

سرامیک کربن دو ویژگی بسیار خوب دارد، اولی ساییدگی بسیار کم حتی هنگام توقف های شدید و چالش برانگیز و دومی وزن سبک و مقاومت بسیار بالایش است.

لنت

مواد سایشی مورد استفاده برای لنت های ترمز برمبو تغییرات قابل توجهی را در طول زمان پشت سر گذاشته است. ماده واقعی مورد استفاده که به عنوان سرامیک (CER) شناخته می شود، سایش را به میزان قابل توجهی کاهش داده و داغ تر شدن کمتری را به دنبال دارد. در مقایسه با کامپوزیت قبلی( متالیک)، سرامیک زود تر رسیدن به دمای عملکردی را تضمین می کند، یعنی سرعت در رسیدن به حداکثر دمای عملیاتی برای کارایی بیشتر، محدوده استفاده گسترده هم از نظر فشار و دما.

همه این ها ویژگی هایی هستند که به راننده امکان تسلط کامل بر سیستم ترمز را می دهند. سایش فوق‌العاده کم به معنی سفت بودن همیشگی پدال و بازه عملکردی بالاست. مواد استفاده شده برای ساخت تمام لنت های شرکت برمبو برای همه تیم ها یکسان است.

در طول یک فصل کامل، شرکت برمبو برای هر تیم، شامل دو ماشین، به طور متوسط از ۲۸۰ تا ۴۸۰ لنت تولید می‌کند.

کالیپر

کالیپر های یک تکه نو آوری است که بار دیگر برای اولین بار توسط شرکت برمبو به لطف ظریف بودن خارق العاده آن معرفی شد. مفهومی جدید از کالیپر ترمز که می تواند در طول سالیان متمادی سیستم ترمز خودروها را متحول کند و همچنین در موتور سکلت ها نیز استفاده شود.

در نیمه دوم دهه ۸۰، اولین کالیپر ترمز یک تکه در کارخانه شرکت برمبو ساخته شد که به سرعت در مسابقات فرمول یک عرضه و استفاده شد. از آن زمان، کالیپرهای ترمز ماشین های فرمول یک دستخوش تحولات متعددی شده اند.

در حال حاضر، تقریباً ۱۰ ساعت برای ساخت یک کالیپر ترمز ماشین فرمول یک مورد نیاز است. هم مواد و هم فرآیند ساخت همیشه به طور صددرصدی مطابق کیفیت اولیه و مورد نیاز تیم ها ارائه می‌شوند.

در طول یک فصل، شرکت برمبو برای هر تیم، شامل دو ماشین، ۱۰ مجموعه کالیپر تولید می‌کند.

سیر تکاملی دیسک ها

در سال‌های اخیر، مهندسان شرکت برمبو نحوه خنک کردن ترمز ها را تغییر داده اند. در فرمول یک، دیسک اکنون می‌تواند به حداکثر دمای هزار درجه سانتی‌گراد برسد و به سیستم خنک‌کننده این امکان را دهد که هزار سوراخ را برای خنک کاری روی دیسک ایجاد کند.

تهویه دیسک های کربنی برمبو دستخوش دگرگونی دائمی شده است و با هر تغییر عملکرد سیستم ترمز را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

سفارشی سازی و تله متری ترمز

ماشین فرمول یک هر تیم به طور متفاوت ساخته و تنظیم می‌شود. مهندسان شرکت برمبو با هر تیم کار می‌‌کنند تا نسبت بهینه بین وزن و سختی کالیپرهای ترمز را مشخص کنند.

به لطف تخصص مهندسان این شرکت، برای هر تیم یک کالیپر ترمز طراحی شده است که به آنها اجازه می دهد تا به ویژگی های مورد نظر خود دست یابند.

برخی از تیم‌ها کالیپر های سبکتر اما با سختی کمتر را جیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر از کالیپر های سخت تر اما با وزن بیشتر استفاده می‌کنند.با استفاده از حسگر ها در گوشه چرخ ها، تیم ها قادر خواهند بود همیشه دمای دیسک و کالیپر ها را بدانند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، مهندسان تیم‌ها می‌توانند به راننده در مدیریت بهینه دما و تعادل ترمز کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *