مرداد ۳, ۱۴۰۳

فرمول یک در نظر دارد تا برای فصل 2030 مسابقات از موتورهایی با صدای جذاب تر و بهتری استفاده کند

استفانو دومنیکالی، مدیرعامل فرمول یک فاش کرده است که فرمول یک آماده است تا از سال 2030 قوانین متفاوتی برای موتور خودرو ها در نظر بگیرد تا صدای جذاب تری را به گوش هواداران این ورزش برسانند.

با توجه به اینکه مدیران فرمول یک و فیا در چند هفته آینده به نهایی کردن قوانین شاسی و موتور فصل 2026 نزدیک شده اند، دیدگاه خود را معطوف تغییر قوانین بعدی در فصل 2030 نیز کرده اند.

دومنیکالی اشاره کرده است که یکی از گزینه ها برای فصل 2030 می تواند کنار گذاشتن کامل مفهوم فعلی موتور ها باشد که این به معنای کنار گذاشتن موتور های توربو هیبریدی پس از 15 سال باشد. او توضیح داد که این تصمیم جسورانه بدلیل جذاب تر کردن فرمول یک برای طرفداران است.

از زمانی موتور های توربو هیبریدی در سال 2014 وارد فرمول یک شدند، شکایت هایی در مورد عدم سر و صدای جذاب آن ها در مقایسه با موتور های v8 های قدیمی وجود داشت. بنظر می رسد صدای موتور ها برای فصل 2026 نیز افزایش خواهند داشت اما واضح است که آنها هنوز در جایگاه مورد نظر فرمول یک قرار ندارند.

موتور های هیبرید فرمول یک

در عوض، فرمول یک می‌تواند به طیف وسیعی از گزینه‌ها با فناوری‌های جدید نگاهی داشته باشد.

دومنیکالی در صحبت با رسانه‌ Motorsport، قبل از آغاز گرندپری ایتالیا در ایمولا، تمایل خود را برای بازگرداندن سر و صدای جذاب تر به موتور های فرمول یک بیان کرد.

او ادامه داد که اگر تغییر فرمول یک به سوخت‌های کاملاً پایدار برای سال 2026 موفقیت آمیز باشد، کنار گذاشتن هیبریدی‌ها به نفع جهت گیری و جذابیت بیشتر می تواند مورد نظر مدیران فرمول یک باشد.

دومنیکالی گفت: “به محض اینکه مقررات 2026 به طور کامل تعریف شوند، ما شروع به فکر کردن در مورد مراحل بعدی ، مانند موتور های فصل 2030 و بعد از آن خواهیم کرد.”

“البته این یک نظر شخصی من است که هنوز با تیم ها در میان گذاشته نشده است، حتی اگر در مورد آن با FIA صحبت کرده باشیم، که اگر سوخت های پایدار کار کنند، باید به دقت ارزیابی کنیم که آیا به فناوری هیبریدی ادامه دهیم یا بهتر است راه حل های دیگری را امتحان کنیم.”

فرمول یک موتور ها را اصلاح می کند

در حالی که دومنیکالی هیچ جزئیاتی در مورد گزینه‌های جایگزین ارائه نکرد، در سال‌های اخیر پیشنهادات زیادی وجود داشته است مبنی بر اینکه اگر فرمول یک با سوخت  های جدید و کاملاً پایدار به موفقیت دست یابد بحث زیست‌محیطی علیه داشتن بازگشت  موتور های 8 سیلندر محبوب از بین خواهد رفت.

لام به ذکر است که حرکت در این جهت همچنین به کاهش وزن خودرو کمک می کند که این موضوعی است که در سال های اخیر اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. سال گذشته، مکس ورستپن، قهرمان جهان، چشم انداز رویایی خود را برای آنچه فرمول یک باید باشد، ترسیم کرد که شامل بازگشت به موتور های V8 بود.

او گفت: “من قطعاً از شر هیبریدی ها خلاص می شوم. همشه هنگامی که به این فکر میکنم که با موتور های v8 دنده معکوس می دهم چقدر لذت بخش است. حداکثر سرعت در مقایسه با آنچه که اکنون داریم کمی کند تر خواهد بود، اما این اهمیت بسیاری ندارد. کل فرآیند کار با آنها آسان است و لذت بسیار بیشتری نسبت به 6 سیلندر های فعلی دارد.”

دومنیکالی همچنین یک به‌روزرسانی وضعیت در مورد پیشرفت های مقررات فصل 2026 ارائه کرد که به گفته او خیلی زودتر از مهلت 30 ژوئن آماده خواهند شد.

فرمول یک با موتور های v8

او گفت:”در هفته‌های اخیر همسویی بین طرف‌های درگیر صورت گرفته است و انتشار مقررات 2026 در اول ژوئن انجام خواهد شد.”

در حالی که قوانین جدید خودروها کاملا نهایی نشده است، در حال حاضر نگرانی هایی در مورد نکاتی وجود دارد که با انتخاب خودروهای هیبریدی توربو به آنها تحمیل شده است.

یکی از این موارد وزن بالای خودرو هاست، در حالی که دومنیکالی تکرار کرد که صدای جذاب نیز بسیار مهم است.

وی گفت: “نکته دردناک که متاسفانه در حال حاضر بسیار آزار دهنده است، مربوط به وزن خودرو ها استو و با حفظ موتور های هیبریدی نیز برای سال 2026، افزایش قابل توجه وزن اجتناب ناپذیر است. اگر مقایسه ای میان سال های گذشته تا اکنون از لحاظ وزن داشته باشیم، این مولفه فصل به فصل بیشتر شده است. همه رانندگان دوست دارند ماشین های سبک تر و پر سر و صدا نری داشته باشند. در نهایت، ما تلاش می کنیم تا تعداد دسی بل صدای خودرو ها را افزایش دهیم.”

فرمول یک موتور های هیبرید را مشکل می داند

“از تحقیقاتی که ما انجام دادیم، مشخص شد که همه اشخاص و همه گروه‌های سنی، خواهان صدای بهتر و همچنین انرژی و ارتعاشاتی هستند که موتور های فعلی دارای آنها نیستند.”

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *