اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳

ردبول چگونه از سیستم کولینگ خاص برای بهبود عملکرد خودرو خود کمک می گیرد؟

ردبول تسلط خود بر مسابقه فرمول یک جایزه بزرگ عربستان سعودی را تا حد زیادی مدیون برتری سرعت بسیار خوب خودرو در مسیر های مستقیم بود که یکی از مهم ترین پارامتر های برتری این تیم نسبت به رقبای خود بود.

جالب است بدانید در حالی که تیم هاس در تمامی تمرینات در صدر تله سرعت پیست قرار داشت، نتوانست سرعت بسیار خوبی برای رقابت با تیم های بالاتر از خود نشان دهند(این تیم در میان رقبای اصلی بهترین عملکرد را داشت و به امتیاز در این مسابقه دست یافت) اما RB20 ردبول به بهترین وجه توانست پتانسیل سرعت مستقیم خود را با نیروی رو به پایین فوق العاده برای پیچ ها و کفی ها تنظیم کند.

در حالی که سطوح بال‌های عقب اغلب یک عامل کلیدی در تعیین سطح داون فورس/درگ یک تیم هستند، چیزی که به‌ویژه در عربستان سعودی جالب بود این بود که ردبول چگونه توانست از طریق تغییراتی که  می تواند در اجزای بدنه خودرو مانند کاور موتور ایجاد کند، برای رسیدن به هدف خود کمک کند.

سیستم کولینگ خاص ردبول

این کار با آزمایش قطعات برای کاهش خروجی های خنک کننده انجام شد، زیرا بسته شدن خروجی های موجود بر روی  بدنه به معنای درگ کمتر و حداکثر سرعت بالاتر است.

این نشان می دهد که ردبول خودروی RB20 خود را تا چه اندازه منحصر به فرد و انعطاف پذیر طراحی کرده است، این تغییرات می تواند به اشکال مختلف رخ دهد، زیرا این خودرو دارای آرایش نسبتاً معمولی جعبه هوا و همچنین ورودی های باریک و خاص سایدپاد ها هستند.

اما این تغییرات به همین جا ختم نمی شوند، زیرا در کنار خروجی های معمولی کاور موتور، گزینه های رد حرارت متنوع تری نیز وجود دارد. این شامل یک جفت پانل لووردار در هر طرف درب موتور است، که متوجه شدیم که هر گاه تیم اراده کند می‌تواند آنها را به راحتی مسدود کند. (پیکان سفید در عکس)

کاور موتور ردبول

همچنین گزینه‌های متعددی در بالای کاور موتور وجود دارند که با خروج هوای گرم موتور به سمت قسمت میان بال عقب و بیم وینگ ها حداکثر استفاده آیرودینامیکی را از جریانات هوای موجود بکنند.

اینها همه در حالی هستند که کاور موتور خودروی ردبول واضحا از روی کاور موتور خودروی W14 مرسدس الهام گرفته است. اما تیم آلمانی این طرح را با آغاز فصل 2024 کنار گذاشت و به فلسفه آیرودینامیکی جدید گرایش پیدا کرد. اما حالا تیم یکه تاز این روز های فرمول یک به سراغ این فلسفه رفته است که می تواند نوید بخش مفید بودن نحوه طراحی این کاور موتور برای فلسفه خودروی ردبول باشد.

ورودی هوای خاص ردبول در قسمت زیرین شاسی

نکته جالب دیگر درباره خودروی ردبول، دو ورودی های دیگر هستند که در نقاط جالبی از خودروی تیم مستقر در میلتون کینز قرار گرفته اند. از جمله دو ورودی هوای که در انتهای هیلو و پشت سر راننده قرار گرفته اند که واضحا هوای پر سرعت را به درون موتور خودرو کشانده و موتور خودرو را خنک می کند.

نکته دیگر ورودی های هوای عجیب دیگری ایت که در زیر ورودی های سایدپاد ها قرار گرفته اند که باز هم شباهت بسیاری به فلسفه دردسر ساز مرسدس در فصول 2023 و 2024 دارد. اعضای معتبر این تیم اعلام داشته اند که احتمال اینکه ردبول به سراغ فسلفه زیرو سایدپاد مرسدس برود بسیار بالا است.

البته احتمال اینکه این ورودی ها برای خنک سازی کاکپیت راننده نیز باشند وجود دارد.

ردبول با ورودی های هوای خاص
به دو ورودی های دو سمت محل قرارگیری سر راننده دقت کنید.

بال عقبی که ردبول با نیروی پایین تر به کار می برد، تمام ویژگی های مشابه مدل با نیروی دانفورس بالاتر که در بحرین دیده می شد، به اشتراک گذاشته است، البته با هدف کاهش نیروی رو به پایین و درگ.

ردبول بال عقب خاصی به نمایش می گذارد

بخش مرکزی صفحه اصلی به شکل قاشق بلند شده است که در نتیجه منجر به مخروطی شدن کمتر به سمت صفحه انتهایی و یک بخش گوشه ای نرم تر می شود. بخش‌های بالای فلپ و نوک روی لبه‌های انتهایی بریده شده‌اند.

این به مدیریت سرعت مستقیم با استفاده از DRS کمک می کند و همچنین باعث می شود تا در صورت بسته بودن DRS نیز از سرعت خوبی برخوردار باشد. بریدگی V شکل نیز در فلپ بالایی کوچک تر شده است، در حالی که گرنی فلپ برای بهبود تعادل خودرو با اصلاحاتی مواجه بوده است.

همچنین ردبول برای بهبود هرچه بیشتر سرعت در مسیر مستقیم از بیم وینگ هایی با درجه کمتری نسبت به زمین استفاده می کند که در مجموع دانفورس کمتری نسبت به نمونه های استفاده شده در بحرین تولید می کند اما این باعث شده است تا ردبول یک پکیج کامل برای مقابله با رقبای خود داشته باشد.

ردبول بیم وینگ های متفاوتی نسبت به بحرین داشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *