اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳

بررسی فنی ماشین W15 تیم مرسدس

ماشین W15 مرسدس

 

بالاخره انتظارات هواداران مرسدس به سر رسید و این تیم در 25 بهمن ماه از ماشین سال 2024 خود، W15 رونمایی کرد. در ادامه به بررسی برخی از نکات فنی این ماشین خواهیم پرداخت.


تیم مرسدس همانگونه که انتظار می رفت تغییرات زیادی را در ماشین خود ایجاد کرده است. یکی از این تغییرات بزرگ، تغییر فلسفه بال جلو است. مرسدس برخلاف ماشین سال قبل از المان های با اعوجاج زیاد در بال استفاده کرده است تا اوت واش (out wash) بیشتری ایجاد کند. دماغه ماشین نیز کوتاه تر شده و بر روی المان دوم بال قرار گرفته است. همچنین در وسط المان اول بال انحنایی ایجاد شده است تا دبی بیشتری به زیر ماشین کشیده شود.


تیم انگلیسی نوآوری بسیار جالبی هم در المان چهارم بال معرفی کرده است. آنها با استفاده از تعریف قانون در مورد حداقل ضخامت هر بال، المان چهارم را همانند یک سیم به دماغه متصل کرده اند تا هوای بیشتری را به سمت سایدپاد هدایت کنند. به نظر می آید که دیگر هدف مرسدس از این نوآوری، ایجاد گردابه های Y250 است. آنها می تواند هوای کثیف چرخ ها را از ماشین دور کند و همچنین کنار سینی را ببندد تا دانفورس بیشتری تولید شود.
باید دید که آیا دیگر تیم ها به این تفسیر از قانون اعتراض خواهند کرد یا خیر؟


اما این مورد تنها نوآوری در W15 نیست. مهندسان تعریف جدیدی از لبه ورودی سایدپاد ارائه کرده اند که کاملاً متفاوت از ماشین سال قبل است. لبه وردی ماشین W15 دارای انحنا رو به پایین و شکل مثلثی است. این طرح می تواند آندرکات به مراتب بیشتری ایجاد کند.

از دیگر تغییرات W15، جابه جایی محل نشستن راننده است.

پس از انتقادات همیلتون در سال 2023، صندلی راننده ، کمی عقب تر رفته است. این مسئله باعث عقب تر رفتن مرکز جرم ماشین شده و می تواند مشکل ناپایداری عقب ماشین و سر خوردن بیش از حد آن را حل و همچنین حس بهتری را به راننده القا کند.


اما این تنها راه حل مرسدس برای افزایش پایداری عقب ماشین نیست. بال عقب W15 نیز تغییر محسوسی داشته که علاوه بر پایداری، می تواند درگ ماشین را نیز کاهش دهد؛ مشکلی که مرسدس در سال قبل با آن رو به رو و یکی از کند ترین ماشین ها در مسیر مستقیمی بود.

تغییر بزرگ دیگر تیم مرسدس در سایدپاد و محل ساختار ضربه گیر جانبی بوده است. این مسئله باعث شده W15 یکی از بزرگترین آندرکات ها را دارا باشد و هوای پر انرژی تری را به سمت عقب ماشین بفرستد. سایدپاد امسال از تیم ردبول الهام گرفته شده است. اما تیم کانال بالایی کاور موتور در ماشین امسال را کمرنگ تر کرده که در نوع خود می تواند جالب باشد.


تیم مرسدس، مطابق انتظارات تعلیق عقب را نیز به پوش راد تغییر داده است که با تغییر گیربکس، تغییر محل قطعات عقب ماشین و تغییر آیرودینامیک آن منطقه همراه خواهد بود.

این تغییرات به نظر بسیار امیدوار کننده هستند. باید دید که آیا این تغییرات می توانند آخرین فصل لوییس همیلتون در مرسدس را به خوبی رقم بزنند یا که فصل ناامید کننده دیگری در انتظار این تیم است ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *